Wat merken we van een fusie tussen Vodafone en Ziggo?

Er komt een tweede reus in telecomland. Zodra Vodafone en Ziggo samengaan, vormt het nieuwe bedrijf een grote concurrent voor KPN. De kleintjes hebben voorlopig het nakijken. Vijf vragen over de samenwerking.

Waarom gaan ze samen?

“Het heilige geloof is dat je als telecombedrijf vier diensten moet kunnen leveren aan de klant: vaste en mobiele telefonie, internet en televisie. Dan ben je klaar voor de toekomst”, zegt analist Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper. Op dit moment zijn KPN en Tele2 de enige partijen die dat in een pakket aanbieden.
In Nederland heeft het bedrijf met Ziggo nog geen eigen mobiele netwerk. Het bedrijf biedt wel mobiele telefonie aan, maar daarvoor huurt het op dit moment nog capaciteit op het netwerk van Vodafone.
“Ziggo is groot in het vaste netwerk en wil ook mobiel aanbieden. Vodafone is groot in mobiel en wil vast doen”, vat Achterberg samen. “Ze zijn niet onaardig bezig, maar willen ze echt een vuist kunnen maken, dan vinden ze dat ze samen moeten gaan.”
Het is overigens de vraag of de vierdelige pakketten inderdaad de toekomst hebben. Achterberg: “Want het kan best zijn dat de mobiele netwerken zo snel worden, dat je daar alleen al genoeg aan hebt. En dat je dus zegt: die tv en vaste telefonie heb ik niet meer nodig, want ik doe het allemaal via internet en mobiel.”

Wordt mijn abonnement straks goedkoper?

Ja en nee, zegt Achterberg. “Er zal een interessante concurrentiestrijd ontstaan.” Die kan leiden tot kortingen om klanten binnen te halen. “Op de korte termijn denk ik dat de consument daar niet slechter van wordt.”
Maar het omgekeerde komt ook voor. Achterberg: “Toen UPC Ziggo overnam, was het eerste wat er gebeurde dat de prijzen van Ziggo omhoog gingen.” Kanttekening daarbij is dat klanten er wel een sportzender bij kregen.
Uiteindelijk is de vraag of er op de langere termijn genoeg concurrentie blijft bestaan als er maar twee grote aanbieders zijn. “Is dat genoeg? Zullen ze de markt dan niet gewoon gezamenlijk verdelen? Wat gaat er dan met de prijzen gebeuren?”
Vodafone directielid Barbara de Ridder wil niets zeggen over de prijzen. “Of er lagere tarieven komen is uiteindelijk aan het nieuwe management.”

Bron: NOS